1959 PONTIAC CATALINA Auning, 09/05/07 Det hele begyndte en gang i starten af 90’erne, hvor jeg forelskede mig i en Corvette. Den gang var det stingray modellen der var sagen for mig. Det var først senere at jeg fik øjnene op for 50 og 60’er amerikanere, men som 18-19 årig var det en utopisk tanke. Selv om man kunne skaffe pengene til bilen, så ville det blive ubetaleligt at få en forsikring. Interessen for ældre amerikanerbiler har det med at blusse op med jævne mellemrum, og da jeg har et par venner der har amerikaner har jeg været med på diverse træf , og hver gang tænkt at nu skulle det være. Så har jeg kigget lidt efter gode tilbud, men det blev ved det. Nu havde jeg i mellemtiden også fået famillie, og derfor skiftede mine planer fra Corvetten og til noget ’full size’ 50’er eller 60’er bil. Samtidig var der kommet mulighed for veteran forsikring/vægtafgift, og det så ud til at enderne kunne nå sammen. Efter at have kigget lidt på hvad der var til salg i DK blev jeg gjort opmærksom på en pontiac catalina 59’er som var til salg hos ’Dream Machines’. Efter at have set billederne var jeg næsten solgt…. Jeg ringede til Dan, og efter en god snak endte jeg med at bestille den. Heldigvis var der er container klar, og der manglede netop en enkelt bil for at den var fyldt. Det var først i februar, og snestorm udenfor. Jeg fik tilsendt kontrakten, underskrev den, og sendte den retur. Så betalte jeg depositum, og satsede på at Dan kunne levere en vare der svarede til beskrivelsen det kom jeg ikke til at fortryde. Den 8. maj kørte jeg, sammen med nogle venner, ned til pakhus 77 for at få bilen leveret. Containeren stod foran pakhuset, og vi måtte vente lidt på at den blev frigivet. Da dørene blev åbnet troede jeg at jeg ville se min bil, men der skulle nu gå nogle timer med udpakning, da den stod helt bagerst og øverst i containeren, og derfor var den sidste til at forlade containeren. Hele oplevelsen med at udpakke containeren var nu med til at øge spændingen, og det var heller ikke uinteressant at se hvad de andre havde fået hjem. Udover pontiac’en stod der 2 * camaro cab. og en 69 GTO clone og så lige en chopper for enden. Da jeg kunne komme under bilen, kunne jeg konstatere at den var 100% rustfri ingen huller der ikke skulle være der. Så fulgte der den mest nervepirrende del af processen, da en gaffeltruck med 5m. gafler på skulle hejse bilen ned af et træstativ. Der røg desværre et dæk, men heldigvis var der reservehjul. Bilen startede uden problemer, og der var masser af benzin på, så efter et kort check af olie, gearolie bremsevæske m.v. og en hurtig spuling med vandslangen for at fjerne støvet, kunne jeg køre de 40 km. hjem. I dag tog jeg bilen på arbejde (70 km), for at gøre klar til syn. Bilen kører perfekt, og skulle gerne synes den 11. maj. Det hele er forløbet meget smertefrit, og der er virkelig ikke noget dårligt at sige om det jeg har oplevet absolut fair behandling, og jeg kan kan kun anbefale Dream Machines hvis du skal have amerikaner…. Update : Bilen blev synet fredag d. 11 uden anmærkninger efter en tur med fedtsprøjten….så nu er det sommer… Christian Hyrup Jensen |
|