1979 CHEVROLET
SILVERADO STEPSIDE

I september 2005 tog jeg på ferie i Oregon for at besøge nogle slægtninge som bor i byen Ontario som ligger ”Out in nowhere among tato diggers”. Jeg tog derover med den bagtanke, evt. at finde en 4-Wheeler eller noget i den retning. Havde på forhånd talt med min cousin om mine drømme, og han vidste, at en af sine bekendte havde en ronoveret Chevy Silvarado 350 cui til salg, ganske vidst kun en baghjulstrækker. Vi tog derud og talt med manden, Gene Strawn. Han var ifærd med at bygge en dirt race car. Da jeg havde set og prøvekørt Chevy’en, var jeg solgt. Vi blev enige om prisen og fik handlet. Nu var jeg den stolte ejer af en ægte Chevy med V8 motor. Vi tog den med hjem til mine slægtninge hvor den stod og ventede på den store rejse.

Nu skulle den jo bare sendes til Danmark. Det skulle vel ikke være noget problem, Jeg kendte på forhånd et shipping firma i Århus som tidligere havde sørgede for transporten af en Oliver traktor jeg havde købt i Illinois. Jeg satte mig i forbindelse med min tidligere kontaktmand fra dengang og fik en ca. pris om hvad det ville koste. Han ville arbejde på sagen og give besked hvornår Chevy’en kunne afhentes i Oregon. Jeg var fortrolig og ventede og ventede. Jeg ringede flere gange og blev lovet at der snart skete noget, men intet skete. Fandt så af omveje ud af, at firmaet faktisk slet ikke eksisterede mere, men blev bare holdt mig hen med snak, så de blev droppet. Et par år i forvejen havde jeg mødt Dan fra Dream Machines ved oldtimerløbet i Gråsten, hvor han havde sin flotte Buick fra 1936 til salg. Jeg havde her mærket mig navnet Dream Machines. Derefter havde jeg adskillige gange være inde og kigge på hans webside. Jeg kontaktede Dan og fortalte om mit projekt. Fik at vide at bilen stod noget afsides fra hvor han plejde at hente biler på vestkysten, hovedsagelig fra Californien, Arizona og Nevada, der blev udskibet fra Los Angeles. Altså måtte jeg have bilen transporteret fra Oregon til L.A. Jeg sendte alle oplysninger til Dan som han skulle bruge og fik herefter et tilbud, hvor alt var indbefattet, leveret til Århus. Vi blev enige om prisen og Dan satte gang i hjulene, dog med forbehold med leverigstiden, da transporten fra OR til L.A. skulle koordineres med evt. et andet køretøj. I midten af Januar 2006 fik jeg besked om at Chevy’en nu ville blive afhentet og leveret til Los Angeles og at det nu ville gå forholdsvist hurtigt og kunne forvente bilen ankomme til Århus i slutningen af Februar 2006. Dette holdt stik. Jeg afhentede min Chevy den 28. februar. Årsagen til at jeg næsten måtte vente 5 mdr. på bilen, var det førnævnte shipping firma, som tog mig ved næsen og forsinkede transporten med ca. 2 måneder.

Min konklusion er, at jeg har været meget godt tilfreds med Dan’s service, han er meget kompetent både hvad shipping og tekniske finesser angår. Han er pålidelig og ved hvad han taler om, med mange års erfaring på bagen. Måske skulle jeg have handlet bil igennem Drean Machines istedet for at gå på egen hånd, men på den anden side var det absolut en udfordring selv at finde the dream car. En af mine slægtninge i Oregon der er GM mekaniker, fik truck’en gennemgået fra A-Z og fik desuden medleveret en del reservedele. Bilen er faktisk klargjort til at gennemgå bilsynet, måske med undtagelse af et par små ændringer.

Christian Andresen

Krusåvej 17, Bækken

6300 Gråsten

BACK